Quito

Oj vad härligt det var att flyga till en ny plats istället för att sitta i en buss flera timmar! När vi checkade in på flygplatsen i San Crisobal frågade jag om vi behövde hämta ut vårt bagage när vi mellanlandade i Guayaquil eftersom vi skulle vänta där i 3 timmar men det skulle vi inte behöva. När vi landade i Guayaquil sa dom att passagerare som skulle vidare till Quito var tvungen att stanna kvar i planet. Min första tanke var "Ska vi sitta här i 3 timmar utan mat!?". Så jag frågade personalen för säkerhets skull om vi verkligen skulle behöva sitta här så länge, efter en snabb koll på vårt boarding card fick vi lämna planet vi skulle nämligen med ett annat plan till Quito. Men gissa vad vi hittar på bagagebandet då? Jo våra väskor så vi tar med dom och ska försöka checka in dom igen, men dom var redan incheckade så vi skulle lämna dom på en vagn mitt i terminalen så skulle någon ta hand om dom senare. Kändes inte speciellt tryckt att dom skulle där utan tillsyn. När vi landade i Quito och skulle hämta våra väskor så dyker dom inte upp! Vi får snacka med tjejen som står vid "Lost and found". Tydligen var våra väskor med på planet men hade blivit inlåsta på flygplatsen där hon inte hade någon nyckel så vi fick snällt vänta på någon med rätt nyckel skulle dyka upp. Efter 30-40 minuter fick vi äntligen tillbaka våra väskor. Vi hade även beställt upphämtning från vårat hostel, killen hade precis kommit till flygplatsen när vi passerade igenom säkerhetsdörrarna så allt slutade ganska bra ändå. Morgonen efter bokade vi ett nytt hostel som var något billigare och där det ingick frukost, visade sig att det låg på andra sidan vägen. :) Sen gav vi oss ut för att utforska Quito vi tog sikte mot en stor park vid namn La Carolina där hittade vi en lekpark! :)

Sen gick vi till ett shoppingcenter i hopp om att dom skulle ha en biograf men icke så det fick bli lunch istället. Sen fortsatte vi att gå i parken som var ruskigt stor där det fanns mängder med basketplaner, små fotbollsplaner, volleybollplaner och även en stor bmx bana. I utkanten hittade vi ett nytt shoppingcenter som var betydligt större än det första men inte ens där hade dom en biograf. Vi gav upp idén om att gå på bio och gick tillbaka till hostlet istället, middagen fick bli på Subway. Andra dagen hade vi desto mer planerat vi skulle åka till jordens mittpunkt som ligger en bit utanför Quito. Men först tog vi oss upp till TelefériQo där finns en av världens högtgående gondollift, man åker från 3117m till 3,945m så det var lite kyligare där uppe men utsikten över Quito var det inget fel på.

När vi hade åkt ner gick vi till nöjesparken Vulqano Park som låg alldeles nedanför liften, vi var lite osäkra om parken var öppen eller inte för det var nästan inga andra där. Givetvis skulle vi åka deras bergochdalbanan som kostade $2 var.

Roligt men smärtorna i rygg och nacke var inte att leka med, som vanligt ska man inte vara längre än 1,5m. Dom hade även en gokart bana som vi bara var tvungen att testa, det var första gången för Angelica men när man varvar någon så bör det nämnas ;) haha

Efter det var vi nöjda och tog en minibuss ner till stan där vi hoppade på en av lokalbussarna som gick till Mitad del Mundo där jordens mittpunkt skulle finnas. 40 cent gick bussen på, en taxi skulle ha kostat mellan 15-20 dollar. Här fick vi två nya stämplar i passet :)

På kvällen hann vi även med ett besök till presidentpalatset och någon kyrka.

På kvällen skulle jag äta min obligatoriska Big Mac som jag gör i varje land jag besöker, jag får tillbaka en $10 sedel och tänker inte mer på det tills jag ska betala i en kiosk när killen säger att den är falsk! Trodde inte man skulle riskera att få falsksedlar från Donken.. Men hur det går med den får ni veta i nästa inlägg. Har iaf tagit mig över till Colombia! :)