La Paz, Route 36, förlorat visakort.

Då har vi som sagt letat oss hela vägen till La Paz! Bolivias och världens högst belägna huvudstad som ligger på ca 3650 m.ö.h. Allt i den här staden är världens högst belägna = "vhb". Vi har bla ätit på "vhb" curry restaurang, många av restaurangerna brukar skryta med om att just dom är "vhb". La Paz här även "vhb" fotbollsarena där Bolivianska landslaget brukar ha stor fördel när dom spelar hemma p.g.a höjden. Det förstår jag, man blir väldigt lätt andfådd här när man går upp och ner för alla gator.
 
Vi har även druckit kokablads te. Kokabladen är helt lagligt i Bolivia och ska vara väldigt bra mot höjdsjuka. Överallt kan man se mestadels äldre som har fulla käften med blad som dom tuggar. Själv tyckte jag att det smackade skit. Vi har även besökt häx-marknaden, även den var lite av en besvikelse, trodde man skulle få se döskallar och kanske några ormar i glasburkar eller nått liknande men icke. Men man kunde köpa lamafoster. Vad jag har hört så ska det ge godtur om man begraver ett foster på den plats man har tänkt att bygga sitt hus på (människofoster ska tydligen vara bäst..) Fick senare höra att man kunde köpa olika sorters "drycker" som skulle ha olika "magiska" effekter. Om man tog några droppar från en av dryckerna och gungade det i händerna, så skulle nästa person du skakade hand med följa efter dig för alltid. :)
 
Har även träffat några vänner som också är i La Paz nu från 06 hostel som jag bodde i när jag befann mig i Buenos Aires. På kvällen skulle dom till en bar som heter Route 36. Det är ingen vanlig bar utan det är världens första och ända Kokainbar. Den är inte helt lätt att hitta då den byter plats väldigt ofta. Enklaste sättet att hitta den är att fråga taxichaufförerna, så när vi skulle iväg efter ha för druckit på deras hostel fick vi stoppa några taxibilar innan vi hittade en kille som visste vart den låg. Vi var 7 personer som tryckte in oss i hans taxi. Efter en stund stannade vid ett bostadsområde där det stod 3-4 Bolivianer utanför ett hus, när vi hoppade ut så drog dom upp en "rullport" till ett av husen. Där knatade vi in, på andra våningen stod det två killar där vi fick betala 30 bob (30kr) för inträdet. Såg ut som en helt vanlig bar, 3 rum med flera soffgrupper, dj bås och såklart en bar. Vi slog oss ner vid en av soffgrupperna när det kom fram en kille och tar första beställningen, tydligen fick man en drink för inträdet. För övrigt kostade en drink 25bob. När vi fått våra drinkar så frågade dom om vi vill ha "något annat". För 150bob skulle man tydligen få 1g kokain.. Resten är historia som man brukar säga men vi hade det riktigt roligt och trevlig! Jag kom väl hem runt 7 snåret. Route 36 är en grymt populär bar för backpackers, vill man inte ta droger så kan man lugnt hålla sig till spriten, som är riktig billig. :) Skulle gissa på att dom flesta som besöker La Paz som gillar att festa besöker den om dom hittar den vill säga. Dagen efter blev det ganska lugnt och mycket sömn. Jag och Angelica skulle gå och boka en väldigt speciellt cykeltur för nästkommande dag. Men först skulle vi äta så jag tog med mig mitt Visakort för att jag skulle ta ut kontanter till oss båda. Vi skulle försöka att hitta Burger King och det gick hyfsat, inte alltid så lätt att hitta i La Paz. Slutade med att det blev Subway som låg i samma byggnad, när vi käkat och ska gå för att ta ut pengar och boka turen hittade jag inte mitt Visakort! Kände igenom alla fickor 12342 gånger, kollade runt där vi satt. Inget kort, FAN! :( Fick en internet-kod från Burger King så jag kunde kunde logga in på min mobilbank för att föra över pengarna till ett annat konto. Spärrade kortet för utlands/internetköp. Klockan hade hunnit bli ganska mycket nu och stället vi skulle boka på skulle snart stänga. Vi hade inte kontanter nog så vi fick hoppa in i en taxi och åka hem, Angelica fick springa in för att hämta sitt Visakort och föra över pengar, sen hoppa vi in i en ny taxi och åkte tillbaka till stan. Men trafiken här är otrolig, slutade med att vi hoppade ur och sprang sista biten. Vi hann precis dit och när allt var bokat hade dom redan låst huvudentrén så vi fick ta bakdörren. Tur i oturen så hade jag två Visakort med mig, så nu är det bäst jag håller hårt i mitt Brittiska. Nästa inlägg kommer att handla om "Death Road"


Kommentarer
Postat av: Veronica

eeeeeh, kokain??????...........

Svar: är långt ifrån så farligt som det låter. :)
Henrik

2014-04-24 @ 11:11:21
Postat av: affe

Exakt kokain är ju ofarligt i Bolivia..

Svar: vet inte alls om det är farligare i Sverige eller någon annanstans.
Henrik

2014-04-24 @ 16:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: