Cartagena och Santa Marta

Jösses vad skönt det var att kliva ur planet, att gå från kallt och regn till den fantastiska värmen och solsken! :) Vi tog en taxi in till stan och hittade till slut ett schysst hostel (trodde vi) som låg mitt i gamla stan. När vi låst in våra saker drog vi ut för att lägga oss på en av stränderna för att bättra på brännan lite. Vi gick lite fel så det blev en lång promenad innan vi nådde fram. Varmt vatten men botten var sisådär.

Vi hann även med en liten rundtur i staden. Vi hade planerat att åka till "Playa Blanca" som skulle vara Colombias bästa och finaste strand, men när vi vaknade upp morgonen efter hade vi fått bett överallt. Angelica hade precis fångat en bedbug (vägglus) som hon sprang med till receptionen för att visa upp. Sjukt trist så istället för att förlänga en natt till och åka till "Playa Blanca" checkade vi ut. Vi fick nästan hälften av pengarna tillbaka efter lite påtryckningar. Efter det tog vi lokalbussen till bussterminalen som låg i utkanten av staden, det tog närmare 50 minuter att ta sig dit. Där skulle vi försöka hitta en billig minibuss till Santa Marta som ligger ca 4-5 timmar från Cartagena. Det blev betydligt lättare än vad vi trodde då vi mer eller mindre blev indragna i en minibuss som åkte direkt dit. Vi hade ett litet hum om vad det skulle kosta men vi fick ned priset till 25,000cop (89kr) var vilket var mycket bättre. Även om dom andra som redan satt i bussen hade betalat 20,000cop. Trotts vårt gringo-pris var vi ganska nöjd.

Santa Marta är en liten stad där man bla kan åka till Nationalparken Tayrona där det ska finnas både djungel och vackra stränder. Staden är betydligt lugnare än Cartagena och är även en bra utgångsstad för att ta sig till Venezuela. Men vi gjorde inget av det utan det blev 4 dagar med strandhäng och chill! Var betydligt billigare i Santa Marta jämfört med Caratagena. Vi hade hittat ett riktigt fint hostel där det ingick frukost och en välkomst drink när vi dök upp, hostlet hade även några djur, en hund, katt och en liten sköldpadda som vi upptäckte när vi käkade frukost en morgon :)

Tyvärr så hade militären en militärbas vid dom bästa stränderna så där fick vi såklart inte vara. När vi skulle tillbaka till Cartagena så körde taxikillen oss till en närliggande stad istället för bussterminalen och lämnade av oss efter vägkanten där han sa att det skulle åka förbi minibussar som vi kunde ta för 20,000cop. Mycket riktigt efter en stund kom det en som vi fick för just 20,000.

Nu hade vi kollat upp ett hostel som inte hade fått några recensioner om bedbugs som även erbjöd frukost. Sen bokade vi en tur via hostlet till "Playa Blanca". Vi var bara intresserade av att åka till stranden men vi hamnade såklart på en båt som åkte till fler ställen innan vi kom till "Colombias bästa strand", svårt att se något av stranden när den var så full med folk som solade och badade. Det var nästan omöjligt att få ligga ostörd då det hela tiden kom strandförsäljare eller folk som ville sälja drickor och glass. Men helt stört vad vattnet var varmt!! Tyvärr kunde vi inte bada samtidigt då vi inte ville riskera att våra grejer skulle bli stulna. Det drog även förbi en tropiskt storm, det både åskade och blixtrade ganska ordentligt ett tag men varade inte mer än 40-50 minuter. Med tanke på alla blixtrar skulle inte jag ha stannat kvar i vattnet som många andra gjorde..

Våra två sista nätter i Colombia har vi spenderat på Estelar Grand Playa Manzanillo som är ett 5 stjärnigt all inclusive hotell. Man önskar att man kunde ha det så här oftare! Att bara kunna gå till någon av dom 4 restaurangerna eller någon av barerna när man är törstig eller hungrig och beställa in vad som helst utan att fundera på vad det ska kosta! Det kommer helt klart bli fler all inclusive hotell framöver! haha